Flotte anmeldelser hele vejen rundt

Den ene fremragende anmeldelse efter den anden, både danske og internationale, kaster masser af stjerner efter musiker og komponist Anders Koppels nye album Everything Is Subject To Change. Det udkom på Cowbell Music i februar 2012 og markerer den alsidige musikers 50 års jubilæum på scenen. Læs mere om Anders Koppel.

På albummet medvirker den amerikanske stjernepianist Kenny Werner, den fremtrædende percussionist Jacob Andersen og ikke mindst sønnen og saxofonisten Benjamin Koppel, der også har komponeret numrene. Titlen til albummet stammer fra caféen Bowery Poetry Club i New York, hvor det lille citat pryder fordøren. Grundtonen er poetisk og dyb og tegner silhuetten af en mand, fuld af livserfaring og med kærligheden til musikken intakt.

 

All About Jazz’ læserforum

“This one is quite different. Rather magical. Koppel on ethereal B3 + Kenny Werner on piano plus Koppel’s son on Sax. Creates quit an atmosphere bridging classical and jazz. Unlike any other album I own. Love it.”

Læs indlægget her

Prognaut.com

“I’ve yet to find anyone else who is able to produce music that is just like this infusion of jazz, classical, exotic, soundtrack instrumental ambrosia with a combination of elegantly created , and sometimes conflicting winter and summer. The music is able to make you feel the chill, and at the same time sense the warmth. I can hear slight carnival playfulness in Anders’ organ in songs like “Lost City Arts” (track 6) yet also some slightly masked gospel influences. Kenny’s piano work is simply great usually giving twinkling ornamentation to the song at hand. Benjamin’s sax playing is ultimately reserved, being placed at the most tasteful spots. The playing is impeccable as expected from each person. Jacob sometimes is more a ghost with his percussion. You get fooled very quickly with this music. You can think it is all simple then it has passed you by and you failed to pick up all the parts that were being presented. I loved listening to this multiple times to gain things I missed the previous listen.”

“I’d say these four musicians are a perfect match for this CD. I can’t wait to hear another recording. Recommended!!”

Reviewed by Lee Henderson on May 7th, 2012

Læs hele anmeldelsen her

Læs også anmeldelsen af Aftenlandet & Regnbuefuglen

 

Gaffa

“… et gennemarbejdet værk, der helt sikkert vil kunne stå distancen og fremstå lytteværdigt i fem årtier fremadrettet.”

“De fire klæder hinanden helt usædvanlig godt i de ti numre, der på forunderligste vis binder lydtæppet af nutidens moderne jazz sammen med 70′ernes soundtrack til Dødens Triumf.”

Læs hele anmeldelsen på Gaffa.dk

 

Emusic.com

”Danish pianist’s first Hammond organ release. He rounds out a quartet with multi-reedist Benjamin Koppel, pianist Kenny Werner, and percussionist Jacob Anderson. A recording with soaring melodies interspersed with dissonant rhythms. The pairing of Koppel’s organ and Werner piano is absolutely sublime, especially on the song “Lost City Arts.” Fans of the ECM catalog should definitely be checking this out, as should anybody that likes chill-out jazz with some kick. Highly Recommended.” 

Læs anmeldelsen her

 

Musicisgood.org

”At times, it sounds like a poetry reading has broken out at a church gospel revival.  Anders Koppel’s declarations on organ trading shouts with his son’s lyrical cadence on sax, while Werner’s piano indulges in clever word play as Andersen repeatedly builds tension with gradually rising tempos to get ‘em up out of their pews.” 

Dave Summer, musicisgood.org

Læs hele anmeldelsen her

Jazznyt

“Der er enkelte musikere der har så stærkt et personligt og kunstnerisk udtryk, at man ikke er i tvivl om, hvem de er når man hører dem. Jazzen er rig på eksempler, specielt blandt de døde. Herhjemme har vi også musikere der er  klare og tydelige i deres udtryk. En af dem er Anders Koppel. Han er ikke jazzmusiker men har altid hentet megen inspiration i arbejdet med improviseret musik.

Nu har jeg rålyttet til de to plader som jeg for nylig modtog fra Cowbell Records. Begge er med Anders Koppel i hovedrollen. Der er 35 år mellem de to udgivelser. Solodebut-pladen Aftenlandet og Regnbuefuglen kom i 1977 efter at Anders Koppel havde forladt Savage Rose. Han havde sammenfaldende med dette dannet gruppen Bazaar med Peter Bastian, Flemming Quist Møller og Mehmet Ozan. De medvirker alle på debutpladen. Allerede der kan man høre, hvilken vej Anders Koppel har valgt. Hans karakteristiske orgel, der havde sat sit præg på Savage Rose er letgenkendeligt. Bazaar der herefter var en del af Anders Koppels musikalske virke er en musikalsk bro mellem de to udgivelser.

Når man hopper frem til den aktuelle udgivelse er det stadig umiskendeligt meget Anders Koppel. Sønnike Benjamin har skrevet al musikken på albummet der har titel fra et citat, der står på døren til Bowery Poetry Club i New York. Den amerikanske jazzpianist Kenny Werner er med på klaver og Jacob Andersen på percussion. Det er et forrygende samarbejde som far og søn har begået. Benjamin spiller både på altsaxen og den unikke mezzosopransax. Han kan spille smooth og til tider kan han lyde som Peter Bastian. Anders Koppel er som humlebien. Han får Hammondorgelet til at flyve, hvor de fleste nok vil mene at det er ganske umuligt. Jacob Andersens percussionspil er mere afdæmpet og roligt end Flemming Quist Møllers mere heftige udladninger i Bazaar. Kenny Werners intuitive klaverspil er med til afrunde den fine musik. 

Everything is subject to change er en flot hyldest til en af dansk musiks store og unikke personligheder.”

Anmeldt af Niels Overgaard

Se anmeldelsen her

Læs mere om de to album her

Se video om Everything Is Subject To Change på Cowbell Musics Facebookside